
Wij kunnen het ons voorstellen dat u vragen heeft over CoMetec en onze werkzaamheden. Om antwoord te geven op de meest voorkomende vragen, vindt u hieronder een overzicht. De onderstaande vragen worden continu aangevuld, zorg dus dat u regelmatig op deze pagina kijkt als u iets wilt weten. Ook hebben wij een handige video, waarin de rol van CoMetec binnen de Metaal en Techniek wordt uitgelegd. U kunt ook alvast deze video bekijken.
Op dit moment hebben wij vragen ingedeeld in vier categorieën: algemeen, financiën, contact, gegevens doorgeven.
Algemeen
1. Per wanneer is CoMetec gestart als uitvoeringsorganisatie?
CoMetec is sinds 01-01-2023 gestart met de uitvoering van haar diensten.
2. Waarom is CoMetec opgericht?
De wereld van pensioenen en sociale verzekeringen is continu in beweging door veranderingen in regelingen en nieuwe wetgeving. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, maar biedt ook kansen om efficiënter te werken. Als CoMetec kunnen wij ons volledig focussen op de inkomensverzekeringen en sociale regelingen. Hierdoor zijn we in staat om sneller te werken en u beter van dienst te zijn. CoMetec staat dan ook voor gemak, kwaliteit en persoonlijke service.
3. Door wie is CoMetec opgericht?
De Vakraad Metaal en Techniek en NV schade hebben in de afgelopen jaren onderzocht hoe de uitvoering van sociale regelingen en verzekeringen uit de cao Metaal & Techniek kon worden geoptimaliseerd. In overleg met opdrachtgevers en stakeholders (sociale partners in de Metaal & Techniek en Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche, zoals PMT) is gekozen voor de oprichting van de nieuwe uitvoeringsorganisatie CoMetec.
4. Voor welke dienstverlening is CoMetec verantwoordelijk?
CoMetec regelt sinds januari 2023 alles rondom de uitvoering van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en werkloosheid voor het derde jaar WW in de Metaal en Techniek sector en Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche. Voor de sociale fondsen en de opleidings- en ontwikkelingsfondsen gaat CoMetec de premies heffen.
5. Zijn er vacatures bij CoMetec?
Op de vacaturepagina van CoMetec vindt u alle openstaande vacatures.
Financiën
1. Waar vind ik de premies terug voor alle regelingen waarvoor ik afdraag?
U ontvangt elk kwartaal een factuur van CoMetec. Op deze factuur staan de premies voor de WIA-werknemersverzekeringen van NV schade én de premies voor de sociale regelingen.
2. Welke facturen ontvang ik?
Vanaf 1 januari 2023 ontvangt u per kwartaal twee facturen: één van PMT en één van CoMetec. Op de PMT factuur staat de premie die u afdraagt voor pensioen, de factuur van CoMetec is een gecombineerde factuur met de premies die u afdraagt aan verzekeringsproducten van NV schade en de premies voor de sociale regelingen.
3. Waar kan ik mijn facturen terugvinden?
In Mijn CoMetec downloadt u de nieuwe factuur en alle bijbehorende specificaties. Als u al een Mijn NV schade-account had, dan kunt u vanaf dat moment met hetzelfde e-mailadres en wachtwoord inloggen bij Mijn CoMetec. Uw werkgeversnummer verandert wel. Weet u uw nieuwe werkgeversnummer niet? Dan is er op de inlogpagina een tool beschikbaar om deze op te vragen. Had u nog geen inloggegevens? Dan kunt u een account aanmaken op mijn.cometec.nl, zodra het portaal beschikbaar is.
4. Op welk rekeningnummer betaal ik de CoMetec-factuur?
U gaat de factuur van CoMetec voldoen op het rekeningnummer dat u gewend bent voor uw WIA-verzekeringen bij NV schade. CoMetec neemt dit rekeningnummer over van NV schade.
Moet u in 2023 nog facturen betalen over 2022? Dan doet u dit naar de rekeningnummers die op de originele factuur vermeld staan.
5. Wat valt er onder het jaarloon van een werknemer?
Sinds 1 januari 2023 is het jaarloon gelijk aan het bedrag dat uw werknemers in geld ontvangen gedurende een jaar. Loon dat voortkomt uit overwerk wordt hiervan afgetrokken. Het jaarloon is exclusief bijtelling als gevolg van het privégebruik van een zakelijke auto.
Het bovenstaande is een beknopte beschrijving van het jaarloon. Wilt u aanvullende informatie? Kijk op cometec.nl/jaarsalaris voor meer details en voorbeeldberekeningen.
6. Kan de premie opgegeven worden bij de aangifte inkomstenbelasting?
Het is niet mogelijk om de premie voor de WIA-premies op te geven bij de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. Dit komt omdat de werkgever een collectieve polis heeft afgesloten waar een deel van de premie wordt ingehouden op het loon van de werknemer. De premie wordt ingehouden op het brutoloon. Het brutoloon wordt hierdoor lager, waarna de inkomstenbelasting wordt berekend. Dit betekent dat de WIA-premies al in mindering zijn gebracht over het bedrag op de grondslag daarover inkomstenbelasting wordt betaald.
Contact
1. Wat zijn de contactgegevens van CoMetec?
De bekende 0800-nummers van NV schade zijn overgenomen en worden op dit moment gebruikt door CoMetec.
- Werknemers kunnen bellen naar 0800-5102 of mailen naar werknemer@cometec.nl.
- Werkgevers kunnen bellen naar 0800-5104 of mailen naar werkgever@cometec.nl
- Voor specifieke vragen over casemanagement en re-integratie blijft u bellen met 0800-5103.
2. Met wie neem ik contact op met vragen over verzekeringsproducten van NV schade?
Met CoMetec. Met vragen over de verzekeringsproducten kunt u bij ons terecht. Voor informatie over de producten van NV schade kunt u ook terecht op de website www.nvschade.nl.
3. Met wie neem ik contact op met vragen over de sociale regelingen?
Dit ligt aan de achtergrond van de vraag.
- CoMetec als het om een vraag over de opgelegde premie voor de sociale regelingen (uw factuur) gaat;
- Met de organisatie achter de sociale regeling, als u meer wilt weten over de werking of uitvoering van de regeling. We kunnen u eventueel helpen om bij de juiste partij terecht te komen;
- De buitendienst, voor vragen over de deelname aan de sociale regelingen.
4. Met wie neem ik contact op met vragen over de pensioenregeling?
Met PMT, zoals u gewend bent. De contactgegevens blijven ongewijzigd. U kunt bellen met 088 007 98 11. Dit nummer is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 17:30 uur.
Doorgeven gegevens
1. Hoe lever ik de salarisgegevens van mijn organisatie aan?
Voor de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en sociale regelingen hoeft u zelf geen gegevens meer in te voeren. Sinds 1 januari 2023 is CoMetec aangesloten bij de loonaangifteketen. De salarisgegevens van uw onderneming, en alle wijzigingen die hierin plaatsvinden, worden zo direct bij ons aangeleverd. Dat scheelt u tijd.
Let op, als u aangesloten bent bij PMT, dan moet u hiervoor wel nog steeds wijzigingen in de salarisgegevens van uw werknemers doorgeven via Inzendportaal.nl, zoals nu ook het geval is.
2. Moet ik mijn werknemers informeren over CoMetec?
Uiteraard is het fijn om de naam van CoMetec ook onder uw werknemers bekendheid te geven, zodat zij bekend worden met onze naam en organisatie. U kunt ze hiervoor doorverwijzen naar deze website. Voor uw werknemers verandert er echter niets, behalve dat zij met vragen ook gaan bellen met CoMetec.